Chanceho Quake Bible #1

Tenkrát když se hrál Quake Live a Starcraft II

Dnešním příspěvkem vás moji milí tak trochu podvedu, protože už jsem ho jednou publikoval na webu playzone.cz, ale chci zde vydat všechny části této „publikace“, takže doufám, že mi to odpustíte.

Jestli čekáte nějaký návod jak upravovat config, nebo jak rychleji strafovat tak jste na omylu. Quake Bibli napsal Chance, hráč amerických Evil Geniuses a jedná se o jakýsi návod, nebo souhrn triků, jak ke hraní Quaka přistupovat, jak při tom myslet, a jak se zlepšovat na „psychické“ úrovni.

Ps.: Anglický originál najdete zde, je možné, že v překladu budou nějaké drobné nesrovnalosti, protože pro neangličtináře se jednalo o dost těžký materiál :). Pokud na něco takového narazíte, klidně napište do komentářů.

Předmluva:
Do začátku mého EG týdne určeného Quake tématu: Jsme skupinou lidí, která realizuje jednu z částí velice známé Chance Lacinovy Quake bible. Tato bible byla vytvářena mnoho měsíců. Určitě pomůže hráčům, kteří začínají hrát tuto hru, nebo o ní teprve slyšeli a zdá se jim zajímavá. Nečekejte žádné hrací pokyny tipu „krok za krokem“ . Samozřejmě budete obohaceni o více, než jen o filozofii. Tohle by vás mělo naučit, jak se správně rozhodnout ve hře i mimo ní.

Úvod:

Trénink, trénink, trénink. Nejznámější tři slova šampióna Johnatana „Fatal1ty“ Wendela. Všichni jsme je už dříve slyšeli a všichni víme jak důležité jsou pro dosažení nejvyšších úrovní hraní, ale co ti hráči, kteří trénují denně po celé dny a nevypadají, že by se nějak zlepšovali? Jsem si jistý, že víte, o kom mluvím. Hráč, který hraje poslední čtyři roky a je nalogovaný 240 hodin herního času od doby, kdy byla Quake live beta otevřena, a přesto se nezlepšuje. Tento článek by měl pomoci i těmto hráčům a především hráčům, kteří jsou připraveni „zalepit“ tu díru, která jim brání v dosažení lepších výsledků. Jak už bylo zmíněno. Na rozdíl od jiných článků instrukce typu „jak hrát hru za hrou“ zde nenajdete. Quake je totiž o volbě. Když se podruhé zrodíš, přemýšlíš a při každém pohybu si kladeš otázky. Jak uvidíte dále v této příručce, dokonce každá jednotlivá věc vám navodí spousty otázek.

Tento článek je založen na informacích. Podrobné informace jsou základem pro vaše zlepšení. Jsou to základní stavební kameny vaší hry. Umožní vám dělat správné volby ve správný čas. Bez kterých nemůžete budovat silnou strukturu hry, která by vás přenesla na vyšší úrovně. Pamatujte, že v každém kroku kupředu je často skrytá chyba, tu pak musíte najít, a příště se přes ni přenést. Myslím to takhle: Pokud hraju dobře, existuje důvod proč. Musíte tento důvod najít. Tím si udržíte svůj level hraní. Pokud hraju špatně, existuje důvod proč. Musíte opět tento důvod najít a eliminovat ho.

Následující sekce obsahují především poznatky, které vám pomohou dostat se na vyšší úrovně, a to na vlastní pěst. To je nejdůležitější věc, kterou se můžete naučit. Vždy se nenajde někdo, kdo vám řekne jak hrát. Bez ohledu na to tu mám několik klíčových témat, na které byste se měli soustředit pokaždé, když hrajete. Tyto dva subjekty jsou status nepřítele a načasování. Dostaneme se k nim o něco později. Protože teď musíte porozumět několika principům, které vám pomůžou udržet čistou hlavu.

Disciplína (ochota pohnout se vpřed – nejsilnější pravidlo)

Nedělejte bordel. Disciplína je pravděpodobně nejtěžší a nejdůležitější síla soutěžícího. Disciplína je často to, co odděluje praktiky „feťáků“ od opravdových profíků. V praxi: feťák hraje, hraje a hraje, ale přitom sakra přemýšlí o svých hadrech, o nových epizodách Ztracených a podobně. Tisíce myšlenek mu proplouvá hlavou zatímco on zmateně spadne do „voidu“, nebo nezvládá snadný skok pro rail. Hráči jako Fatal1ty vám řeknou – dokonce jen když trénujete, potřebujete 100% soustředění na každou hru a po celou hru. Pokud jste schopni tohle vydržet 8 hodin za den, ukážou se dobré výsledky. (Mimochodem pokud tohle nejste schopni vydržet, měli byste mít nějaké zvláštní nadání 😛 .) Znám lidi, kteří přestanou hrát, když se po pár hodinách nedostaví výsledky – takoví lidé pohoří. Nedělejte si starosti s počtem hodin, protože kvalita je to, co se počítá.

Takže disciplína je hodně o tom, udržet se soustředěný a to má hodně co dělat s vaším emocionálním stavem. Nemůžete se rozčilovat, vzrušovat či uvolňovat, když před sebou máte dosažení důležitého cíle nebo uskutečnění důležitých úkonů, jako je časování červeného armoru, nebo uhýbání se za sloupy. Příklad druhu vzrušení, jež vytváří problémy je, že pocit vzrušení odvrací myšlenky od hry. Jinými slovy. Vzrušení odhání myšlenky mimo hru. Zde je jeden příklad: „Ty vole. Super, to bylo dobrý. Ten Shot byl fakt skvělej. Počkat…., kdy se ten armor zase resne?“ V tomhle tkví rozdíl mezi amatérem a expertem. Expert promění další frag a nebo přemýšlí o zvýšení či udržení statusu životů. Pak je připraven, kdykoli je to nutné.

Záleží pouze na tom, zda jste připraveni přijmout a vypořádat se se současnou situací, anebo spíše jednáte pomocí svých emocí. Emoce jako je vzrušení vede přirozeně k takzvaným „únikům“. Neúmyslné díry ve vaší hře. Jedná se o situace, kdy víte co dělat, ale uděláte něco jiného, čeho pak litujete. Úniky vznikají převážně z emocí, ale mohou také přijít ve formě nežádocích myšlenek. Pokaždé, když vám hlavou poletují myšlenky netýkající se hry, vznikají „netěsnosti“ v promyšlené taktice. Disciplinovaným hráčům chybí pouze málo k úplné „těsnosti“.

Pokud chcete zabránit únikům, musíte mít přehled o svém aktuálním stavu mysli. Udržováním vaší mysli čisté si otevřete cestu k informacím, které jsou vám ve hře podávány. Díky tomu pak nekonáte nesmyslné úkony. S jasnou myslí se nesoustředíte na sebe, ale můžete se také soustředit na kritické informace, které potřebujete k udělání dalšího kroku. To je to, o čem silná disciplína je a jaký je její hlavní účel.

Nepřemýšlejte o disciplíně jako o namáhavém cvičení. Z velké části jde o to si udělat pohodlí a mít vše co potřebujete k tomu, abyste byli připraveni hrát bez ohledu na to, co by se mohlo stát ve hře i mimo ní. V tom je „jednoduchá cesta“ k dosažení silné disciplíny, díky ní pak rozdělíte vaší hru na tisíce propracovaných detailů které je potřeba si je všechny zapamatovat, a použít když je potřeba.

Další část hodlám vydat příští pondělí.

Přejít k navigační liště